Nadchly vás možnosti sociálních sítí? Přemýšlíte, jak těchto fenoménů využít ve vašem podnikání? Přemýšlíte, jak lze vaše obchodníky nahradit internetovými nástroji? Rozjíždíte e-shop?

Nové trendy v marketingu

Jsem trenér a konzultant. Zabývám se zvyšováním výkonnosti jednotlivců a firem. Stále se snažím hledat nové cesty v obchodě. Jsem člověk nedůvěřivý a rád si prověřuji velkohubá obchodní tvrzení. Snad právě proto jsem udělal zajímavou zkušenost.

Nechal jsem se opakovaně inspirovat marketingovými specialisty. Absolventy našich i zahraničních vysokých škol. Kdo jiný by měl novým trendům nejvíce rozumět?

Zajímaví mladí lidé, zpravidla až fanaticky uznávající ikony typu Američanů Steva Jobse, Marka Zuckerberga nebo Čechů Johna Vanhary nebo Roberta Němce. Bez internetu prý dnes nedáte ani ránu.

Postupně jsem se s nimi seznamoval, navazoval a rozvazoval spolupráci a scénář byl téměř vždy totožný:

1)   nejdříve je třeba změnit podobu webu, protože ten stávající:

    1. není atraktivní,
    2. není moderní,
    3. nemá dostatečnou funkčnost.

Jinými slovy: Je zastaralý a má spoustu chyb, které speciální programy ihned rozpoznají. Nesplňuje podmínky efektivního vyhledávání pro vyhledavače Google nebo Seznam. (Mimochodem jsem se opakovaně ptal jaké tyto podmínky vlastně jsou a opakovaně se mi dostávalo vysvětlení, že to vlastně nikdo neví. Ale i přesto je potřeba na tom popracovat).

2)   je třeba začít psát spoustu textů a zapracovat na SEO. Jinými slovy zkoušet do svých textů začlenit spoustu „zbytečných“ (nebo „potřebných“) slov a frází, aby si vás nějaké vyhledávací roboty chlapců z Googlu a dalších vyhledávačů všimli a posunuli vás o místečko výše při vyhledávání konkrétního slovního spojení.

Pokud na tuto, prý sofistikovanou (já tvrdím intuitivní), činnost nemáte čas, nevadí. Každý marketingový specialista je obklopen tlupou tzv. copywriterů, kteří jsou schopni napsat jakýkoliv, tedy i odborný text prakticky na počkání. (Při vytipovávání klíčových slov, skrze kterých si mají moji službu koupit noví klienti, jsem si připadal jako alchymisté hledající návod na výrobu zlata).

3)   je třeba zahájit vstřícnou komunikace a networking s cíleným klientem přes Facebook nebo LinkedIn. Vytvořit speciální profily a pokud možno s 24 hodinovým servisem být připraven komunikovat se zákazníkem. (Problémem však je, že až na přidávání se navzájem do různých skupin přátel se na vás s žádostí o nějakou komunikaci prakticky nikdo neobrací).

4)   je třeba dodat pro zákazníky nějakou zajímavost, která vás odliší – videa, soutěže, ankety a hlavně co nejrychleji získat mailový kontakt a začít s e-mailingem a rozesíláním newsleterů.  (To, že vaše maily budou v příštích dnech označeny jako spamy je pravděpodobně nepodstatné. Rovněž se připravte na souboje s úředníky z Úřadu pro ochranu osobních dat).

5)   je třeba zahájit analytickou činnost. Minimálně pravidelně sledovat Google Analytics. (Dat je tam nepřeberně. Leč stejně asi nebudete umět rozlišit, zda se na vás díval potenciální klient, konkurent nebo student čerpající informace pro svoji seminární práci).

 

Ego

Uděláte-li všechny tyto kroky zjistíte, že se váš obchod zřejmě moc neposune. Ztratíte spoustu času. Zlepšíte svoje stylistické schopnosti. Naučíte se orientovat ve spleti čísel, grafů a algoritmů. Nastudujete si právní problematiku jejíž logice neporozumíte. Přijdete o spoustu peněz. Budete ale vidět i závislosti, které neexistují.

Ty závislosti budete muset objevit, protože nějak sobě musíte zdůvodnit, že vaše činnost přináší efekty. Přece nejste takový hlupák, abyste dělali něco, co nedává smysl.

Pokud dáte najevo svoje pochybnosti uslyšíte od marketingových mágů, že to vše bude patrně tím, že nemáte:

6)   kvalitní obsah webu tzn. musíte využít služeb copywritera

7)   ve vašem oboru je příliš silná konkurence a proto je třeba investovat do vyhledávačů, tzv. Search engine marketingu (SEM),  PPC reklamních kampaní, převedení nabídky do mobilních aplikací, optimalizací konverzního poměru, e-mailového marketingu, online reputation managementu (ORM) (což není nic jiného, než hlídání a mazání negativních informací o vaší firmě v historii internetu) a pod.

8)   kvalitní marketing na sociálních sítích, který je třeba zase zaplatit, přičemž provozovatelé sítí tyto podmínky neustále mění a zdražují. Nedivme se, je to fenomén naší doby.

9)   vlastní blog, kde byste se prezentovali. Vhodné je prý využívat blogové platformy v internetových médiích, které mají velkou čtenost.

Chiméra

V průběhu posledních dvou let, jsem absolvoval konference, kde se tato komunita setkává. Věnoval jsem problematice internetového marketingu a internetového obchodu stovky hodin.

Stále intenzivněji ve mně narůstal pocit, že se více jedná o to, jak s něčím „vydrbat“, než jak dělat poctivou službu. Jak přejmenovat „jeho peníze“ na „moje peníze“. Obdobou zkušenost můžeme zaznamenávat ale i v jakékoliv reklamě, poradenství, vzdělávání i řadě dalších oborů.

K mému překvapení zainteresovaným (konkrétní člověk zadavatel i konkrétní člověk dodavatel) vycházejí fantastické výsledky, skvělé konverzní poměry.

Svoje zkušenosti jsem konzultoval a konfrontoval se svými obchodními partnery. Bavili jsme se velmi otevřeně a zjistil jsem, že nové trendy v obchodě a marketingu, zejména internetovém marketingu jsou jedna velká chiméra, která většině odčerpává nemalé peníze (běžně i několik milionů ročně) a menšině přináší nějaké peníze zpět.

Nevěříte?

 

Tady jsou má zjištění

add 1) podoba webu – ověřil jsem si, že většina srovnatelných společností ve vyspělých ekonomikách má daleko zastaralejší weby, než české firmy.  A to po stránce grafické, obsahové i technologické. Je to podobné, jako když srovnávám stáří vybavenosti penzionů na českých a rakouských horách nebo kvalitu bicyklů cyklistů u nás nebo v Holandsku.

add 2) Změny obsahu a podoby vašeho webu vám u vyhledavače Google nebo Seznam moc nepomohou. Spíše ublíží! Vždy nějakou dobu trvá, než vás nějaký algoritmus zaindexuje a přeindexuje a přepřeindexuje. Na stránkách www.ranky.cz, které vás informují o tom, jak si stojíte na desetibodové stupnici si stejně příliš svoji pozici nevylepšíte.

add 3) Zaměření se na optimalizaci klíčových slov přináší efekt u těch webů, které jsou určeny retailové (běžné populaci) veřejnosti poptávající běžný a jasně definovaný produkt nebo službu.  Pokud se vám podaří dostat na 1. stránku ve vyhledávačích, což ale bez placené služby je velmi problematické. Bez neustálé obnovy a pravidelných investic se však na těchto místech stejně dlouho neudržíte. Během ½ roku jsem u rekreačních portálů zaznamenal sestup až o 16 stran!

add 4) Facebook  je z obchodního pohledu prakticky nezajímavý nástroj, zvláště poté, co se vaše informace dostanou maximálně ke 2% vašich příznivců. Facebooku bohužel (bohudík) nejde a asi ani nikdy nepůjde o váš byznys, ale o jeho zisk! Je na burze a musí vydělávat. Někdo mu ty peníze přece dá! Lze předpokládat, že právě zde se bude odehrávat boj velkých a mocných. Pokud se dříve historicky neznemožní….

add 5) LinkedIn – platí prakticky to stejné jako u Facebooku. Při velké aktivitě se vám ale spíše stane, že upozorníte na vaše kvalitní zaměstnance nejrůznější headhuntery a budete mít problémy ještě větší. Odezvy na nejrůznější podněty jsou zde prakticky mizivé. Tato síť  je prvoplánově určena k lovení lidí. Počítejte také s tím, že většina majitelů malých a středních firem nemá potřebu se na takovéto síti prezentovat, protože oni netouží po tom, stát se zaměstnanci. O vašich zaměstnancích nebo zaměstnancích vašich obchodních partnerů nebo konkurentů se můžete dovědět skutečně zajímavé věci.

add 6) kvalitní a stále se doplňující obsah vašich stránek s jejich vzájemným propojováním postupně dokáže zvýšit jak návštěvnost stránek, tak i dobu setrvání. Možná se dokonce stanete i zajímavým a inspirativním webem pro vaši konkurenci. Tato cesta mně osobně přivedla na naše stránky www.orlita.cz více jak trojnásobek návštěvníků.

add 7) sledování toho, jak se postupně vylepšují nebo nevylepšují vaše nerelevantní statistiky prostě postrádá smysl. Přiznejte si to.

add 8) otázka vlastního blogu je kapitola sama o sobě. Protože z logiky věci pokud si vytvoříte vlastní blogovací systém, bude jej číst maximálně ten návštěvník, který už vaše stránky navštívil a tedy něco hledá. Výborná je možnost využívat blogů v rámci iHned.cz nebo iDnes.cz. Během krátké doby si váš příspěvek přečte několik set lidí, než se propadnete na tak nezajímavé místo, že váš příspěvek již prakticky nikdo nenajde. Můžete se však ukájet růstem vaší karmy(naprosto nepodstatné). Ta vám mimo jiné bude rychle růst, pokud budete všechno kritizovat, zejména politiky a politiku.

Počítejte s tím, že většina majitelů firem a lidí, kteří mohou rozhodovat o tom, zda si vaši službu, či výrobek koupí mezi těmito čtenáři pravděpodobně nebudou. Ti na sledování blogů zpravidla stejně nemají čas. A doporučuji taky, abyste zrušili vašim čtenářům možnost komentovat vaše příspěvky. Pokud není ve vašem zájmu zjistit, jak velká míra naštvanosti a vulgarity panuje v českých kotlinách. Jedna velká hospoda nedoceněných velikánů. Počítejte také s tím, že vaše stránky navštíví přibližně 1-2% z nich.

Šance existuje

Předpokládám, že podnikáte proto, abyste byli úspěšní. Abyste prodali za více, než nakoupíte, nebo než vyrobíte. Netvrdím, že se nenajdou firmy, které díky velkým časovým nebo finančním investicím do nových trendů internetového marketingu neuspějí. Určitě jich pár bude.

Budou to však zřejmě jen ty, které:

  • vynaloží velké finanční prostředky, nebo
  • jejich majitel vystudoval ne marketing, ne odbornost, ale IT, nebo
  • orientují se na retail – klientem je občan, nebo
  • mají velké štěstí. A nebo kombinace všech těchto bodů.

 

Internet obchodníka nenahradí

A proč jsem tento článek začal konstatováním držme se tradic?

Protože tak, jako se války nevyhrávají jen leteckou ofenzívou, ale až tím, že konkrétní území obsadí konkrétní voják, se obchod nezískává jen reklamou nebo internetovým marketigem.

Tam, kde nepřijde váš konkrétní obchodník, o vás možná budou díky moderním technologiím vědět. Možná budou vědět o vašem produktu. Určitě tam pomůžete konkurenci, která k zákazníkům, na které budou mířit vaše reklamní kampaně, vyšle svoje kvalitní a dobře řízené obchodníky.

Internet je jen podpora. Obrovský billboard. Výkladní skříň, která leccos vypovídá o vás, vaší kultuře, vašich hodnotách, produktech i kvalitě. Internet ale není obchodník.

To OBCHODNÍK je ten, kdo přinese nebo nepřinese do vaší firmy peníze. Musí být dobře vybaven, vyváženě stimulován a perfektně řízen. To on musí vašeho zákazníka přesvědčit o kvalitách vaší firmy, vašich produktů i svých odborných schopnostech a lidských vlastnostech. Je to jeho každodenní poctivá práce. Podrazy se nepromíjejí!

Pokud i přes to chcete obchodovat zejména díky internetu, zamyslete se nad tím, že tak vstupujete na totální globální trhy. Jste na to připraveni? I zde platí a bude platit stále více, že vyhrávají jen ti nejlepší. Kolik váš globální trh vyprodukuje boháčů? Bohatých golfistů, tenistů nebo fotbalistů je také jiný počet, než bohatých moderních pětibojařů, veslařů nebo kanoistů.

Budou-li vás přesvědčovat marketingoví specialisté o potřebě těchto služeb položte si otázku, kolik klientů internetovým marketingem získávají tyto agentury a kolik jejich klientů díky jejich službám již zbohatlo a kolik se naopak dopracovalo k horším ekonomickým výsledkům?

Já se však ptám, proč i tyto marketingové společnosti mají svoje obchodníky?

Jednoduše proto, protože bez obchodníka to nejde!

Přesněji: bez kvalitního, aktivního a dobře řízeného obchodníka to nejde!

 

P.S. Pokud jsem vám tímto článkem ušetřil peníze a čas potěšíte mne, pokud mi zašlete na účet 1% z peněz o které jste se chystali se připravit (2600404702/2010). Variabilní číslo uveďte číslo vašeho telefonu. Rád vám zavolám.