Video je z cyklu Jak získat vysněnou práci - Zkus si najít takovou práci, ve které budeš šťastný. 

  • Úvodní film (12:24 min.)
  1. Rozhodni se, jakou práci chceš mít (35:44 min.)
  2. Jak se prodat u výběrového řízení (54:40 min.)
  3. Jak uspět u výběrového řízení (33:19 min.)
  4. Jak se vypořádat s odmítnutím (23:20 min.)

Jak se prodáš u výběrového řízení (2)

Škola tě celou dobu učila spoustu teorie a věřím, že i spoustu praktických postupů, abys mohl v zaměstnání uspět. Bohužel se ale asi jen okrajově věnovala problematice obchodu a prodeje zejména. Učili jsme se analyzovat, počítat, ovládat stroje a přístroje. Tou první dovedností, kterou ale musíš prokázat je to, že umíš obchodovat. Navíc, když zboží nebo produkt jsi ty sám. Jak zvládáš marketing, jak umíš vytvořit propagační materiál, jak dokážeš odprezentovat výhody a užitky zboží, které nabízíš. Jinými slovy, jak umíš prodat sám sebe. Dej stranou odpor který v tobě vypěstovali podomní prodejci, obchodníci na tržnicích i namyšlení frajeři jezdící v luxusních autech. Nic jiného ti stejně nezbývá, než se sám prodat. Věnuj proto čas tomu, abys napsal svůj životopis – jak by měla vypadat forma najdeš na internetu. Pamatuj si však, že i v reklamě zpravidla zaujme někdo, kdo se liší. Nemám tím na mysli zrovna erotické fotografie přiložené k životopisu. Napiš již do životopisu čím se lišíš od svých vrstevníků. V čem jsi vynikal a přestaň si připadat tuctově a průměrně. Tuctové a průměrné věci se neprodávají moc dobře. Možná, že se lišíš třeba tím, že jsi byl drzý na pedagogy, rád jsi organizoval ostatní nebo hodně čteš. No a pokud jsi toto zvládl, vrhni se na psaní motivačního dopisu. A v něm popiš, proč tě láká práce nebo pozice o kterou máš zájem. Otevři se a upřímně popiš svoje pocity včetně obav. Strach, že něco nezvládneš je normální. Napiš ale taky, co jsi ochoten udělat pro to, abys možný neúspěch minimalizoval. Aby k neúspěchu nemohlo dojít. A než půjdeš na výběrové řízení, tak o tom, co píšeš v motivačním dopise, i o tom co jsi dosud prožil, popovídej pár lidem. Klidně i starším, třeba strejdovi nebo sousedovi. Připravíš se tak na to, že zvládáš rozhovor se starší autoritou.