Proveďte si vlastní audit! – Poznejte Váš trh!

Ještě před tím, než se rozhodnete, jaké změny uskutečníte ve svém podnikání, je třeba se podívat na to, jak vypadá trh na kterém se pohybujete a jakou máte na tomto trhu sami pozici.Pozor, nevybízím vás k tomu, abyste teď usedli k vyhledávačům a pomocí analýzy stovek firemních webů jste si řekli, co všechno neumíte a v čem všem jsou ostatní lepší. Zbytečná činnost!

Trh přece nějak vnímáte skrz to, co vám říká váš zákazník. Zaposlouchejte se do jeho vyprávění – proč s vámi spoluracuje, proč si kupuje vaše zboží. A proč právě vaše, když si může vlastně to stejné zboží, ten stejný produkt koupit od kunkerence. Tímto způsobem získáte relevantní informace právě o tom vašem trhu!

Uvede příklad: Dávno před lety jsem se rozhodl, že nechci orientovat svoje snažení do oblasti škol a úřadů. Důvod byl velmi jednoduchý. V těchto institucích lze jen velmi obtížně najít výkonově orientované zaměstnance. Najít výkonově zaměřený úřad nebo školu, kde by měli žebříčky nejlepších úředníků a učitelů snad ani nejde. Samozřejmě, že už při povrchním pohledu na stránky konkurence nacházím řadu konkurenčních firem, které se naopak pyšní tím, že tyto úřady nebo školy vzdělávají. Vidím, že mají celou řadu certifikátů a procesů, které jim můžu jen závidět. Teda pardon. Které bych jim měl závidět, pokud bych i já chtěl být na stejném trhu. Oni dělají jiné firemní vzdělávání. Můj trh si certifikáty nežádá. Naopak vyžaduje efektivitu, změnu, výsledky, zkušenosti!….Proto jsem neměl nejmenší problém, kdysi nákladně a pracně získané certifikáty ISO, IES, akreditace MŠMT a další jednoduše zrušit. Naši klienti je nepotřebují!

Zde máte proto základní otázky a orientujte se jen na váš trh. Na trh, který už vás zná. Na tyto otázky si odpovídejte s tužkou v ruce. Buďte k sobě přísní a nepodvádějte. To nejdůležitější je, jak se vaše veškeré charakteristiky promítají do spokojenosti vašeho klienta. mají pro něj význam. Jsou pro něho důležité?

1.Jaká je vaše pověst na trhu?

2.Jaké jsou hlavní užitky vašich služeb?

3. Které z těchto užitků jsou pro klienta nejdůležitější a proč?

4.V čem spočívá Vaše výhoda před konkurencí?

5.Jak tuto výhodu pociťují Vaši klienti?

6.V čem je spočívají specifika Vašeho klienta? V jakém prostředí působíte?

7.Kolik máte zákazníků a kolik existuje potenciálních Vašich zákazníků?

8.Proč s Vámi Vaši zákazníci obchodují?

9.Co na Vás Vaši zákazníci nejvíce oceňují?

10.Jak byste podle Vašich zákazníků mohli své služby zlepšit?

11.Jak se vyrovnáváte se stížnostmi zákazníků? Máte standardní postupy?

12.V čem spočívá Vaše jedinečnost a jak se projevuje u klienta?

Asi jste pochopili, že ta nejdůležitější otázka byla až ta poslední. V čem spočívá vaše jedinečnost. Něco co vy máte a ostatní to nemají.

Lepší servis, péče o zákazníka a podobné proklamace jsou zpravidla výkřiky zoufalství, když si uvědomím, že vlastně žádnou jedinečnost nemám. Rovněž jsem skeptický vůči proklamované, ryze reklamně marketingové jedinečnosti, kdy klient zjistí, že za vzletnými hesly je vlastně prázdno.

Uvedu proto jen základní odlišnosti, které například staví naši Akademii Orlita do fáze jedinečnosti:

- jsme nejstarším držitelem licencí mezinárodně úspěšných vzdělávacích programů z oblasti psychologie osobnosti pro Českou a Slovenskou republiku ‚Sebepoznání metodou Struktogramm‘ a ‚Poznávání jiných lidí metodou Triogramm‘.

- máme specifický vysoce motivační systém umožňující na partnerské bázi rozvíjet podnikatelské aktivity lidem, kteří chtějí podnikat v oblasti vzdělávání, poradenství a koučinku. Tento systém nám umožňuje posilovat osobní svobodu a odpovědnost partnerů na principech vzájemné závislosti.

- uvědomili jsme si, že na rozdíl od většiny vzdělávacích agentur, není našim produktem kurz, ale lektor a jeho osobnost. Proto klademe v procesu profesionálního rozvoje velký důraz právě na budování a posilování individuální jedinečnosti každého lektora. Proto například pan Vondra je nenapodobitelný v problematice praktického provádění náborových aktivit s našimi klienty. Dle mých informací nikdo jiný ani tuto službu nenabízí. Jeho zkušenosti a schopnost tyto zkušenosti předat jej dělají nenapodobitelným a tudíž jedinečnými.

- velkou naší jedinečností je také naše vlastní, plně kompatibilní know-how, které vzniká permanantním propojováním našich zkušeností z oblasti sportu a výkonově orientovaných firem. Naše metody školení manažerů ať již z oblasti náborování, adaptačních procesů, rozvojů kariéry (Orlitovo okno osobní kariéry) dnes kopírují i jiní lektoři. Bohužel kopie není nikdy tak kvalitní, jako originál. Proto se u nás nesnažíme vychovávat lektory -’klony’, ale jedinečné osobnosti.

Na závěr doporučuji jeden kritický pohled:

Pokud nemáte žádnou jedinečnost – přiznejte si to a začněte na ní pracovat? Pokud nevíte jak – přihlaste se na kurz, přečtěte si knihy na toto téma (např. Strategie modrého oceánu)

Pokud jste nějakou jedinečnost našli zamyslete se skutečně nad tím, co tato jedinečnost přináší vašemu zákazníkovi. A pokud jemu nic, a vám to dělá jen radost, tak si uvědomte kolik to ‚nic‘ stojí energie a peněz!

Pokud jste přesvědčeni o tom, že jste jedinečnost důležitou i pro vašeho klienta objevili, blahopřeji vám. Máte důvod se těšit na další naše blogy o strategii.